Educació ambiental
L’educació ambiental ciutadana és fonamental perquè Petrer siga un municipi ecològic i sostenible. Per a la bona gestió dels residus, és necessària la col·laboració i implicació de veïns i veïnes i els diferents col·lectius, ja que són els generadors de la major part d’estos, per la qual cosa és necessari que estiguen ben informats sobre els diferents tipus de residus i la seua separació correcta.
També han de ser coneixedors dels servicis que l’Ajuntament posa a la seua disposició per a poder complir la seua funció de manera correcta i conéixer aspectes tan essencials com què és l’economia circular, la importància d’un consum responsable, què és el desaprofitament alimentari i quines implicacions tenen tots ells per al medi ambient, entre altres.
Devem, per tant, contribuir a millorar l’educació mediambiental de la ciutadania per a aconseguir el nostre objectiu i que Petrer siga el cor ecològic del Vinalopó.
En este sentit, estem desenvolupant en l’actualitat diverses accions d’educació ambiental que se sumen a les ja realitzades amb anterioritat i que tindran la seua continuïtat en funció de les necessitats de la població en el seu respectiu moment.
La instal·lació del quint contenidor de matèria orgànica és el tema que ens ocupa actualment i que vincula l’èxit de la seua implantació amb la responsabilitat individual de cadascun dels veïns i veïnes de Petrer.
Cases
Estem treballant amb les cases de manera individualitzada en el marc de la campanya del contenidor d’orgànica ‘Alimenta la terra… dona vida al futur’. Des del mes de març, un equip d’educadors ambientals de l’empresa Ecosilvo està visitant els barris casa per casa, per explicar-los la implantació del contenidor de matèria orgànica i quins residus s’hi han de depositar. Estes visites es realitzen de manera simultània a la instal·lació en cada barri dels nous contenidors.
Al mateix temps, se’ls entrega un tríptic informatiu perquè sàpien què va al nou contenidor marró i quins residus al verd/gris de resta, ja que les dos són ara les fraccions noves que els ciutadans han d’aprendre a diferenciar.
També s’estan fent activitats de màrqueting de carrer, en les quals s’informa a peu de carrer sobre la importància de separar correctament els residus i els beneficis que el reciclatge reporta al medi ambient.
Grans productors
En el desenvolupament de la mateixa campanya, treballem amb els grans productors de residus, com són la Residència la Molineta, les escoles infantils, els col·legis amb servei de menjador, les guarderies, les associacions de mercats i la de comerciants, a més de xicotetes superfícies d’alimentació.
Els educadors ambientals els visiten i els expliquen la implantació del nou contenidor marró perquè depositen en este els residus orgànics, que suposen entorn d’un 40% de la brossa que es genera, per això la importància de separar-la correctament perquè un residu es convertisca en un potencial recurs.
Amb els xiquets
Dintre de les accions d’educació ambiental realitzades des de la Regidoria de Serveis Generals, trobem “Basuraman i Reciclaman”, que es va posar en marxa en 2017. Esta campanya va estar acompanyada de cartelleria en mupis, visites als centres escolars pels protagonistes de la campanya i difusió a través d’El Carrer amb les seues vinyetes, a més d’estar exposada en el web de l’Ajuntament de Petrer. Una campanya que va durar fins a 2018, que durà un total de 18 mesos.
També s’han realitzat xarrades d’educació ambiental en col·laboració amb “Recicla amb els 5 sentits”, el Consorci Crea i l’associació “Grupo Infinito”. Algunes s’han realitzat en els locals socials de diferents associacions, altres han sigut accions de carrer i altres s’han impartit en els mateixos col·legis.
Entre estes xarrades tenim “El repte del Reciclatge”, “Si recicles pregunta, i si no, també”, “Pensa amb els Pulmons”, “Cases Tòxiques vs Llars Ecològiques”. Una de les últimes accions que es van dur a terme amb els col·les d’educació ambiental va ser mostrar als alumnes com els plàstics es podien reutilitzar, portant al col·le un equip de fosa i extensió de plàstic, on van transformar taps de botelles en clauers, que després els van donar als alumnes.
A més, es van realitzar imants on s’especifica quin residu ha d’anar en cada contenidor, els quals es van repartir amb la compra d’El Carrer, es van retolar vehicles del servei de neteja viària i es van realitzar campanyes de recollida de “brossalesa”, la brossa que deixem en els entorns naturals.